בית ספר מיוחד לחינוך ולאמנויות

טיפול רגשי

מהו טיפול רגשי?

מפגש אישי בין תלמיד ומטפל המאפשר לתלמיד להביע את עצמו בסביבה בטוחה. ההתנהלות של התלמיד החדר הטיפולים היא פתח לעולמו הפנימי ומאפשרת למטפל להבין יותר ויותר את התלמיד ואת מה שחווה. משחק משותף או שיח הדדי בין התלמיד לבין המטפל מסייעת לתלמיד לזהות ולהבין קושי, לעבד שינויים, לפתח מודעות לרגשות ולנסות לשנות התנהגות שמפריעה לו, בהתאם לגיל ולשלב ההתפתחותי של התלמיד.

הטיפול הרגשי עוזר, משפיע ומסייע בהתמודדויות עם קשיים חברתיים ורגשיים, קשיי ריכוז, פיתוח עצמאות וחיזוק הביטחון העצמי. בגילאים בוגרים נוגע המטפל גם בנושאים מורכבים יותר כגון חיפוש הזהות העצמית, התמודדות עם דחייה חברתית, בדידות ובלבול. 

כיצד מתנהל הטיפול?

חדרי הטיפולים מאובזרים היטב ומאפשרים בחירה והזדמנויות רבות להבעה עצמית וליצירה אישית. במהלך הטיפול יוצרים יחד, שרים, רוקדים או משחקים, בהתאם לרצונותיו ויכולותיו של התלמיד. נוצר שיח על היצירה ונבנה מרחב אינטימי ובטוח להכרת העצמי וחיזוק הביטחון והאמון של התלמיד בעצמו. המרחב הבטוח מאפשר לתלמיד להביע רגשות, לשחרר לחצים ולהיפתח. 

שעת הטיפול משמעותית עבור התלמיד ומאפשרת לו לעבד שינויים וקשיים שעוברים עליו בבית ובבית הספר ולהתקדם בתחום הרגשי, החברתי וההתנהגותי. כל הטיפולים נעשים בראיה הוליסטית ועם שיתוף פעולה מלא בין צוות בית הספר וההורים. בתחילת השנה נקבעות מטרות טיפוליות כחלק מהתכנית השנתית החינוכית-חברתית של התלמיד. לאורך השנה המטפל פוגש את ההורים מספר פעמים לאורך השנה ונמצא איתם בקשר רציף.

קבוצות טיפוליות:

במסגרת מערך הטיפולים הרגשיים בבית הספר מתקיימות קבוצות טיפוליות אשר מתמקדות ברכישת מיומנויות חברתיות, כלים להתמודדות בחברת השווים ותקשורת עם בני גילם. הקבוצות מונחות על ידי מטפלות רגשיות בשיתוף עם קלינאי תקשורת ו/או מרפא בעיסוק. ההנחיה בצוות המשותף פועלת לקידום התהליכים הרגשיים יחד עם התייחסות לתקשורת עם האחר, הקשבה תוך מתן כבוד הדדי וקידום מטרות רגשיות ומוטוריות בדרך חוויתית ומהנה.

בטיפול דרך האמנויות השונות ישנה חוויה של עשייה משותפת, אשר מעניקה כוח לקבוצה, יוצרת תחושה של הצלחה ושיתוף פעולה ומאפשרת לקבל מקום ולהתבטא באופן אישי מול הקבוצה. העבודה הקבוצתית נותנת לתלמידים מקור לתמיכה, תחושת שייכות ולכידות, אפשרות לראות שישנם תלמידים נוספים שמתמודדים עם קשיים דומים, אפשרות ליצירת קשר קרוב לתלמידים אחרים ופיתוח מודעות עצמית. 

כל קבוצה נבנית ומתגבשת לאחר היוועצות עם יועצת בית הספר ומטרותיה נקבעות בשיתוף צוות רב מקצועי, פרא רפואי ומחנכת הכיתה.

בבית הספר ישנן שלוש אפשרויות לטיפול רגשי: דרך אמנות, דרך מוזיקה ודרך תנועה.

 

טיפול רגשי באמצעות אמנות:

טיפול באמצעות אמנות מאפשר לתלמיד מרחב בטוח בו הוא יכול להציף ולהתמודד עם קשיים רגשיים באמצעות הבעה ויצירה. הטיפול מגייס את התלמיד במלואו, בהיבטים יצירתיים, רגשיים, תחושתיים, קוגניטיביים, גופניים ומוטוריים. התהליך המשותף לתלמיד ולמטפל הינו הדרגתי ובונה אמון, על מנת להפוך את מרחב הטיפול למקום בטוח וכך לאפשר לתלמיד להציף התמודדויות וקשיים תוך כדי יצירה או תוך כדי דיבור ומשחק.
החלק האמנותי מרחיב את יכולת הביטוי, מעניק מרחב נוסף לבניית קשר, מארגן ומאתגר חשיבה. התלמיד לומד באמצעות היצירה כיצד להביע ולהתמודד עם תחושות שהוא אינו יודע לעבד לבד והמטפל מתווך ועוזר לתלמיד להכיר בתחושות ובתכנים שעולים במהלך הטיפול.

באמצעות הטיפול באומנות מתחזק הדימוי העצמי, משתפרת היכולת לנהל קשר והתלמיד לומד כיצד למקם את החוויות בתוכו, באופן שיקדם אותו בחיי היומיום.
טיפול באמנות מתאים לכל אדם המגלה נכונות להתנסות בחומרי אמנות ללא קשר לכשרון אומנותי או ניסיון קודם בתחום.
הטיפול מותאם על פי גילו ומצבו ההתפתחותי של הילד.
לעיתים, בעיות רגשיות מתלוות לבעיות התפתחותיות או תפקודיות (מוטוריקה גסה או עדינה, בעיות שפה, בעיות תקשורת, ליקויי למידה, הפרעת קשב וריכוז). טיפול באומנות יכול להוות טיפול רגשי משלים לטיפול על רקע התפתחותי כמו טיפול ע"י קלינאי תקשורת, ריפוי בעיסוק או פיזיותרפיה.

בחדר האמנות יש מגוון רחב של חומרים וגישה לטכניקות עבודה שונות המותאמות לצורכי התלמיד, והוא בוחר את הדרך הנכונה לו לבטא את עולמו הפנימי. 

כלים בהם נעשה שימוש במהלך הטיפול:
ארגז חול
חמר
פלסטלינה
גבס
גואש
צבעי פנדה, צבעי מים, עפרונות
נייר
בדים
דבקים
חומרים ממוחזרים
חומרים מהטבע
חוטים, צמר
וכל דבר אחר העולה על הדעת.

 

טיפול רגשי באמצעות תנועה:

טיפול באמצעות תנועה עושה שימוש בתנועה ככלי עזר לתלמיד לחוות, להבין וליצור חיבור בין תחושות גופניות, רגשות ומחשבות. תנועת הגוף מכילה בתוכה את עולמו הפנימי של האדם ומשקפת את התפתחותו הנפשית, זיכרונותיו וכן תפיסות ותבניות של קשרים בין-אישיים. ביסוד שיטת הטיפול בתנועה מונחת התפיסה שהגוף והנפש מצויים בקשר הדוק ומתמיד ומצבו הנפשי של האדם בא לידי ביטוי בולט בתנועות גופו ובמייצבו. אופן הטיפול מבוסס על הכוחות של התלמיד שבאים לידי ביטוי דרך הגוף, ומדגישים את היכולות והעוצמות שלו.

במהלך הטיפול נוצר מרחב המאפשר לתלמיד הזדמנות להקשיב לגוף, לרצונות, לתחושות, לרגשות ולמחשבות העולות. הקשר הטיפולי מאפשר מקום בטוח לחוות ולעבד חוויות גופניות ורגשיות.

הטיפול בתנועה מתאים במיוחד לאוכלוסייה שאינה וורבאלית ולמי שהערוץ התנועתי טבעי להם. 

 

טיפול רגשי באמצעות מוזיקה:

טיפול באמצעות מוזיקה מציע לתלמידים אפשרות להתנסות בחוויה מוזיקלית ולעשות שימוש במוזיקה כדרך חדשה לביטוי.

במהלך הטיפול התלמיד נחשף למגוון רחב של סגנונות מוזיקה, מקצבים, מנגינות וכלים ומוזמן להתנסות בהם ולשיר. הפעילות המשותפת עם המטפל בחדר מייצרת סביבה בטוחה, מאפשרת לחוות קשר מיטבי, תקשורת והקשבה תוך תיפוף, תנועה, נגינה ושירה. המגוון הרחב של כלי הנגינה מזמן מחרב רגשי רחב. למשל, כלי הקשה ותופים נותנים אפשרות לפריקת אנרגיה, שחרור לחצים או רגיעה בעזרת מקצבים חזרתיים. תוף הים מעניק תחושת רוגע ומאפשר להפחית סטרס בגוף. 

כל אחד יכול לנגן בכלי הנגינה בחדר, להפיק צלילים, ליצור מקצבים, מנגינות והרמוניות, בלי צורך בחוש מוזיקלי מיוחד, כישרון או ידע. הטיפולים הינם פרטניים או קבוצתיים לפי צורך התלמידים ומתקיימים בחדר המוזיקה הבית ספרי.

 

 

הגדרות כלליות כניסה למערכת
שינוי גודל גופנים
ניגודיות